Saturday, March 21, 2015

Bawa Bertenang, Bonda - Seminar Supermommy 21 Mac 2015 di PPAS Shah Alam

Alhamdulillah.
Rezeki kita Allah sudah tetapkan.  Tiada kebetulan melainkan ketetapan.
Bermula dengan ‘friendly PM’ di FB, saya menghantar mesej ke Puan Siti Sarah, seorang usahawan online yang fokus kepada produk bahan bantu mengajar daneducational toys.
MashaAllah!  Beliau mengundang saya ke seminar khusus buat ibu sibuk dan kelam-kabut yang mahukan ketenangan dalam rutin harian.
Ahem, that sounds like me – always on the go, juggling tasks and activities and would love to have time for me-self.
Ini sudah bagus.  Pucuk dicita, ulam pegaga.  Syaratnya, di hujung program saya buat perkongsian 30 minit tentang Roadschooling.
———–
Alhamdulillah.
Segala puji hanya layak bagi Allah Pemilik Nyawa kita, Pentadbir semesta.
Seminar yang dianjurkan oleh sahabat saya itu ialah Seminar Supermommy bersama Puan Husna Haron (http://www.efficient2me.com/)
Saya suka konten yang disampaikan.
Puan Husna memindahkan kemahiran mengurus aktiviti harian yang merangkumi LAPAN elemen kehidupan.  Caranya, mesti ada SISTEM.
Apakah itu sistem?
Sistem ialah cara kerja ‘shortcut’.
Kemas rumah ada sistem.  Uruskan ‘laundry’ ada sistem.  Bagus, yes?
Saya suka dengan cara Puan Husna letakkan Al Quran sebagai sumber rujukan bagi mencari jawapan permasalahan yang kita hadapi.  “Bawa Al Quran di dalam beg tangan.”
Saya senang dengan penyampaian beliau yang berlapik – maksudnya, beliau kembalikan kuasa mutlak kepada Allah, Pentabdir semesta.
11010571_10205254536138177_9039417954741551038_n
(Foto:  Bersama Puan Husna selepas seminar tamat).
———– S U R P R I S E —————
Memenuhi ‘syarat’ undangan, saya membuat perkongsian ringkas tentang perjalanan Roadschooling :)
Tiada yang teknikal.  Lebih kepada penceritaan, apa yang saya pelajari sepanjang perjalanan di ‘the road less taken’ ini.
Seperti yang saya kongsikan di Seminar Parenting 212 pada awal Mac tempohari, ada 4 P yang menjadi LEARNING POINTS peribadi saya sebagai seorang ibu roadschooling.
Tunggu posting seterusnya, inshaAllah.

No comments:

Post a Comment